جنني حبها ElSugar
جنني حبها.🌹 ElSugar 🌹
الفصل الاول
في بيت صغير تستيقظ هذه الملاك بكل معاني الكلمه .
استيقظت ملاك علي صوت منبه هاتفها ففتحت عينيا ببطئ ونهضت بنشاط ورتبت فراشها وذهبت الي المرحاض للتوضأ وتصلي فرضها ثم ذهبت الي مطبخها الصغير لتجهز افطارها وأمسحت كوب من الشاي وذهبت الي خزانتها الصغيره وأخرجت جيب باللون البيج وعليه بلوزه قصيره باللون الابيض ثم ارتدت حجابها واخذت حقيبتها وخرجت من الباب وهي تغلق الباب سمعت من يقول. يا فتاح يا عاليم. نظرت خلفها لتجد جارتها الذي لا تكن لها سوا الكراهيه. فابتسمت نصف ابتسامه وقالت. صباح الخير يا خالتى ام ياسر. ردت ام ياسر ببتسامه بسخريه: صباح زي وشك يا ختي. فسمعت صوت من خلفها وهذا الصوت تكرهه ولا تحب سماعه وهو صوت ياسر يقول: اكيد صباح زي العسل زي وشك يا عسل. فضغطت ملاك علي يدها وتنهدت بضيق ولم تجب ونزلت الي الطابق السفلي ورنت الجرس ففتحت جارتها أم مريم وقالت. صباح الخير يا ملاك يا حببيتي. فردت ملاك وعلي وجهها ابتسامه. صباح النور يا خالتي. هي مريم جهزت ولا لسه. أم مريم: بتجهز يا حببيتي تعالي. دخلت ملاك وعلي وجهها ابتسامه راحه فهي تحب هذه العائله فهم يعتبروها مثل ابنتهم دخلت ملاك ووجدت والد مريم يتناول الفطور وعندما رآها نظر اليها ببتسامه
والد مريم: صباح الخير يا ملاك تعالي يابنتي افطري. ملاك بابتسامة: شكرا يا عمي بألف هنا سبقتك انا هدخل للبت مريم علشان نلحق المحاضرات بتاعنا.
الحاج نصر ابو مريم: اتفضلي يا حببيتي.
دخلت ملاك اوضت مريم بعد ما خبتط.
ملاك بضيق: إييه يا بنتي بقالك ساعة بتلبسي.
مريم بكسل: بقولك إييه يا ملاك مش معاكي شويه نشاط تدهملي.
ملاك: لا والله لسا مخلصاهم امبارح. واقتربت منها
ملاك بنرفزه: مش ناقصه استزراف علي الصبح ورانا محاضرات وأولهم محاضرت الدكتور ياسين.
مريم بصدمه: ايييييييه والله كنت ناسيه خالص قوليلي قوليلي شكلي حلو طيب الترحة مظبوطه طيب الالوان متناسقه.
ضحكت ملاك علي توتر صديقتها
هكذا هي مريم عندما تسمع سيره الدكتور ياسين.
ملاك بضحك: والله زي القمر بس عمي نصر لسه برا علفكره.
ضربت مريم ايدها في رأسها
مريم : اووووو هو انا كان صوتي عالي.
ملاك: اه دا حتي خالتك أم ياسر يلي فوقينا سمعتك. مريم: ملاك بطلي رخامه يلا خلينا نمشي.
خرجت مريم ومعاها ملاك من الغرفه سلمت مريم علي والدها ووالدتها بحب.
تنهدت ملاك بوجع لانها كانت حابه تعيش الاحساس ده وبعدين خرجو من البيت علي كليه الهندسه.. علي الجانب الاخر داخل فيلا عملاقه وفخمه تحتوي على العديد من الغرف والأثاث الراقي مما يدل علي فخامت أصحابها. في جناح خاص استيقظ هذا الوسيم من نومه بكسل وذهب الي مرحاض غرفته وأخد شاور وخرج من المرحاض وتجه الي غرفه الملابس الواسعة واخرج تيشرت باللون الابيض و بنطلون باللون الأسود ووقف أمام المرآه يصفف شعره الرائع ووضع عطره المفضل وأخذ هاتفه واجري مكالماته ونزل الي الأسفل حيث توجد سيده في الخمسين من عمرها لا يبدو عليها السن نزل سليم اليها
سليم بحب: صباح الخير يا دودي.
داليا بابتسامة: صباح الخير يا حبيبي.
سليم: هو ياسين لسا مصحاش.
داليا لسه هتتكلم
سبقها صوت مميز مقرب منه
# : صباح الخير يا دودي بتتكلمو عني لييه علي الصبح. سليم: صباح الخير يا فاشل اييه يلي مأخرك لحد دلوقتي مش وراك محاضرات يا دكتور ياسين
ياسين بغرور: ايييه يا سليم مالك غيران لييه انا لازم اخد وقت في تجهيز نفسي.
سليم: لا بجد العروسة مستنياك مثلا.
ياسين: اسكت يا سليم دي البنات كلها هتموت عليا.
سليم: لا بجد.
ياسين: اه والله ياسطا.
سليم: اسطا يا بني انا اخوك الكبير خلي فييه شويه احترام وبعدين اكيد مش بيشوفو كويس. وامسك لياقه قميصه
سليم بثقه: احمم آمال لو شافو سليم الجارحي قولي هيعملو اييه
ياسين: مش هيعملوا حاجه طبعا هو عشان انت يعني ابيضاني وعينك خضرا وعندك عضلات هيبصولك.
سليم باستغراب: هما هيعوزو اييه تاني.
ياسين بفخر: الكارزما يا عسل.
سليم: هو نت عندك كارزما يلا.
ياسين: والله طيب اشهدي يا دودي انا عندي كارزما ولا لا.
داليا: طبعا يا حبيب قلبي.
ياسين: شوفت حبيبتي يا دودي.
سليم: ااه مهي لازم تقف جنبك منتا الدلوعه الصغيره. ياسين بغضب: اييه الدلوعه الصغيره دي ماشي يا سيمو. سليم: بطل الاسم ده يلا.
داليا: خلاص خلاص إنتو هتتخانقو يلا علشان تلحقو تفطرو. ياسين: لا مش واكل صديت نفسي انا ماشي. داليا لسه هتتكلم
سليم بمقاطعه: متخافيشي هو هييجي لوحده.
ودخلو غرفت السفره لقو ياسين بدأ فطار
ياسين بضحك: إتأخرتوا كده ليه... اتفضلو اتفضلو البيت بتكو متتكسفوش.
سليم ضحك هو داليا. وقعدو كملو فطار
وبعدين سليم راح علي شركاته وياسين راح علي الكليه. عند ملاك ومريم. ملاك ومريم وصلو الكلية وماشين يتكلمو وبعدين حد خطب فيهم.
ياسين: سوري ي بنات كان معايا تلفون ومكنتش مركز. ملاك: لا عادي يا دكتور ولا يهمك.
ياسين بابتسامة: ملاك صح ازيك يا ملاك وبص لمريم ازيك يا مريم.
ملاك: الحمدالله تمام.
مريم بتوتر ظاهر: ال ال الحمدلله.
ياسين: يارب دايما عن اذنكو. ومشي.
ملاك: انا بفكر نروح نشرب حاجه قبل المحاضره اييه رأيك. مريم مردتشي وسرحانه.
ملاك: مريم مريم روحتي فيين.
مريم: هااه بتقولي حاجه يا ملاك.
ملاك: انا بقالي ساعه بتكلم وبصت لقت مريم بتبص على ياسين وبان عليها الضيق.
ملاك: في اييه يا بنتي مالك.
مريم: بصي يعني مش شايفه الدكتور ياسين بيعمل اييه. ملاك: مش فاهمه اصدك ايييه.
مريم: ............
Shrooq Ahmed Alama
Comments